Tiada pengganti bagi anda selain Allah

Tiada pengganti bagi anda selain Allah

“Bila kudengar suara lolongan serigala, kurindu kepada serigala.

Tetapi bila kudengar suara manusia, aku hampir saja kehilangan kesadaranku.”

Seorang lelaki masuk ke dalam masjid di luar waktu shalat, lalu ia menemukan seorang anak remaja yang berusia sekitar sepuluh tahun sedang berdiri khusyu’ dalam shalatnya. Lelaki itu menunggu sampai si remaja itu selesai dari shalatnya. Sesudah itu ia mendekat kepadanya dan mengucapkan salam seraya bertanya: “Wahai anak, anak siapakah engkau sebenarnya?” Anak itu menundukan kepalanya dan air matanya membasahi pipinya, lalu ia mengangkat kapalanya seraya menjawab: “Wahai paman, sesungguhnya saya hidup sebatang kara, tidak punya ibu dan tidak punya bapak.”

Tiada pengganti bagi anda selain Allah   Lelaki itu merasa kasihan kepadanya, lalu bertanya kepada anak tersebut: “Maukah engkau ku angkat menjadi anakku?” anak itu balik bertanya: “Apakah jika aku lapar, engkau sanggup memberiku makan?” Lelaki itu menjawab: “Ya.!” Anak itu bertanya: “Apakah jika aku tidak berpakaian, engkau sanggup memberiku pakaian?” Lelaki itu menjawab: “Ya.!” Anak itu bertanya: “Apakah jika aku sakit, engkau sanggup menyembuhkanku?” Lelaki itu menjawab: “Wahai anakku, aku tidak punya kesanggupan untuk itu.” Anak itu bertanya: “Apakah jika aku mati, engkau sanggup menghidupkanku?” lelaki itu menjawab: “Wahai anakku, aku tidak punya kesanggupan untuk itu.”

Akhirnya, anak itu berkata: “Kalau begitu, biarkanlah aku, wahai paman. Tuhan yang telah menciptakanku, maka Dialah yang akan memberiku petunjuk. Dia yang akan memberiku makanan dan minuman. Apabila aku sakit, Dialah yang menyembuhkanku dan Dia adalah Tuhan yang selalu kuharapkan semoga Dia mengampuni semua kesalahanku pada hari pembalasan nanti.”

Lelaki itu pun diam dan pergi melanjutkan urusannya, sedang anak itu berkata: “Aku beriman kepada Allah. Barang siapa yang bertawakal kepada Allah, niscaya Dia akan memberikan kecukupan kepadanya.”

Pencerahan

Betapapun anda mengikat kerasnya rambut dan menahan kesusahan serta kekeruhan di kerongkongan anda, Anda tetap tidak akan dapat mengembalikan secuil peristiwa pun yang telah terjadi pada masa lalu.

 

Dipetik dari buku: “Jadilah Wanita yang paling Bahagia
” Karya “Dr. ‘Aidh bin ‘Abdullah Al-Qarni

Demikian pemahaman tentang “Tiada pengganti bagi anda selain Allah” semoga artikel ini berguna bagi kelangsungan hidup anda, jadilah manusia yang berguna bagi Agama, Nusa dan Bangsa.

Artikel terkait…

Mitra Kami

am production
Mari jadikan segalanya lebih baik lagi.

Terima kasih atas kunjungan ada dalam website sederhana kami, masih banyak artikel menarik lain yang belum sempat kami unggah disini, pastikan anda tetap mengikuti perkembangan terbaru halaman ini, catat dan simpan alamat website ini agar anda mudah mencari kami…

Tinggalkan Balasan

Alamat surel Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *